Facebook Business Manager on verkkosovellus, jonka avulla sen käyttäjät, usein yritykset, voivat hallita markkinointitoimiaan yhdessä paikassa. Facebook Business Manager on tarkoitettu yrityksille, jotka tarvitsevat näppärää ja helppokäyttöistä alustaa Facebook-markkinointiin ja sivustojen ylläpitoon. Business Manager onkin tärkeä työkalu yrityksille, jotka haluavat mainostaa Facebookissa ja Instagramissa tehokkaalla tavalla. Business Managerin avulla käyttäjät voivat lisäksi tarkastella mainosten menestymistä reaaliajassa sekä muokata meneillään olevaa kampanjaa tarpeen mukaan.
Facebook Business Managerin käyttäminen
Business Managerin käyttö aloitetaan luomalla tili osoitteessa business.facebook.com, josta löydät myös yksityiskohtaiset ohjeet tilin luomiseen. Business Managerin voi luoda maksutta. Ennen tilin luomista on hyvä pohtia, kuka omasta yrityksestä olisi hyvä henkilö Business Managerin määrittämiseen. Tilin määrittäjä tarvitsee myös henkilökohtaisen Facebook-tilin sekä ylläpitäjän oikeudet liitettävään Facebook-sivuun ja mainostiliin. Facebook-sivun voi luoda Business Managerin yhteydessä. Varsinainen perustaminen on varsin helppoa ja mikäli osaat luoda Facebook-sivun, onnistuu Business Managerinkin luominen sinulta helposti.
Moni yritys on voinut alkuun säikähtää Business Managerin käyttöä, sillä toki se vaatii hieman uuden käyttöliittymän oppimista ja perehtymistä. Samoin jos olet kiinnostunut esimerkiksi nettikasinopeleistä, on nettikasinoidenkin toimintaperiaatteisiin ja sääntöihin tärkeää perehtyä ennen pelaamisen aloittamista. Suomalaisille parhaat nettikasinot ja vinkit pelaamiseen voit poimia osoitteesta https://uusikasinot.org/.
Yksi Business Managerin tärkeimmistä elementeistä on antaa käyttöoikeuksia oman yrityksen työntekijöille ja muille yrityksen puolesta työskenteleville ulkopuolisille ihmisille, kuten vaikkapa mainostoimistoille. Näin he voivat hallita ja organisoida yrityksen Facebook ja Instagram-mainontaa kätevästi. Facebook-tilin perustaja voi siis kutsua muita käyttäjiä liittymään kyseiselle tilille ja määrittää heille käyttöoikeudet.
Mainostilin käyttäjät
Business Managerin alla ovat mainostilit ja sivut. Mainostilien alla taas ovat mainoskampanjat ja varsinaiset mainokset. Jotta henkilö voi luoda mainoksen, hänellä on oltava oikeudet Facebook-sivuun ja mainostiliin. Ja kun mainostili on luotu, käyttäjät voivat paitsi hallita sen käyttöoikeuksia, myös määrittää käyttäjien roolit: käyttäjät jaetaan Business Managerin ylläpitäjiin ja yrityksen työntekijöihin. Esimerkiksi jos yrityksessä on markkinointijohtaja, joka vastaa Facebook-mainonnasta, hänelle voidaan myöntää hallintaoikeudet ja käyttöoikeudet.
Roolit voidaan jakaa seuraavalla tavalla:
Yrityksen ylläpitäjät
Yrityksen Facebook-tilin ylläpitäjät voivat hallinnoida Business Managerin kaikkia alueita. Tähän lukeutuvat muun muassa ihmisten lisääminen työntekijäluetteloon tai siitä poistaminen, sekä yrityksen tietojen muokkaaminen tai kokonaan poistaminen. Ylläpitäjät määrittävät rooleja työntekijöille.
Yrityksen työntekijät
Yrityksen Facebook-tilin työntekijät voivat nähdä kaikki yrityksen asetusten tiedot, mutta eivät kuitenkaan pysty tekemään minkäänlaisia varsinaisia muutoksia.
Mainoskampanjat Facebook Business Managerin avulla
Business Managerin avulla voidaan luoda erilaisia mainoskampanjoita, hallita mainosten budjettia ja aikataulua sekä muun muassa tarkastella mainosten suorituskykyä. Budjetin määrittäminen onkin tärkeää, sillä se määrittää kuinka paljon rahaa kampanjaan käytetään ja kuinka paljon mainoksia lopulta näytetään.
Kun kampanja on luotu, käyttäjät voivat tarkkailla sen kulkua. Business Managerin avulla käyttäjät voivat tarkastella mainosten suorituskykyä täysin reaaliaikaisesti ja muokata kampanjaa sen aikana, mikäli siihen on tarvetta. Jos kampanja ei esimerkiksi tuota haluttuja tuloksia, käyttäjät voivat muuttaa mainoksen kohdistusta tai muokata budjettia. Lisäksi Business Manager tarjoaa kampanjasta kattavan raportoinnin.
Mitä kaikkea Business Managerin avulla voi tehdä?
Mikäli työskentelet isomman organisaation tai esimerkiksi markkinointitoimiston palveluksessa, on Facebook Business Manager ehdoton apuväline Facebook-markkinoinnin parissa työskenteleville. Business Managerin käyttö helpottaa työtä monella tapaa ja sen avulla voit esimerkiksi:
- Luoda ja hallinnoida useita erilaisia resursseja, kuten Facebook-sivua, Instagram-käyttäjätiliä, kohderyhmiä tai tuoteluetteloita – kaikkia kätevästi yhdestä paikasta.
- Hallinnoida käyttäjien pääsyä kaikille yrityksen mainostileille ja hallinnoida käyttöoikeuksia yrityksen sivujen ja sovellusten parissa työskentelevien osalta. Säilytät kuitenkin samalla kaikki yrityksen omat resurssit.
- Seurata omia mainoksiasi Facebookissa ja Instagramissa entistä tehokkaammin helppokäyttöisten yleiskatsausten ja yksityiskohtaisten näkymien avulla.